Met meer dan 130.000 leden staan we achter Ajax!
Nieuws

‘Bereik’ als toverwoord voor Ajax’ commercieel directeur Geelen

In een diepgaand interview met Menno Geelen lezen we wat de globale routekaart voor Ajax is op commercieel vlak. De eredivisie is nog altijd het vertrekpunt.

19 mei 2021 - 14:51
Geelen1200
Geelen is blij met de dubbel en met zijn collega's in de Ajaxdirectie. © AFC Ajax

Geelen trapt het grote interview met Voetbal International af als de supporter die hij ontegenzeglijk is: “Ik ben blij met de dubbel, maar in de basis vond ik het afgelopen seizoen verschrikkelijk. Begrijp me niet verkeerd, ik ben bevoorrecht dat ik bij wedstrijden aanwezig mocht zijn. En de sportieve resultaten zijn geweldig, maar kijken naar voetbal in een leeg stadion is gewoon niet leuk.”

Die lege Johan Cruijff Arena doet alle Ajacieden wat, ook financieel. “Ruim 40 miljoen euro weg, dat ráákt je als commercieel directeur.” Ajax betaalt seizoenkaarthouders, indien gewenst, ruimhartig terug voor dit coronaseizoen met amper stadionbezoek.

De kampioenssterretjes uit de schaal zijn een schitterende blijk van waardering voor supporters. “Normaal hadden we dat in de Johan Cruijff Arena gedaan en op een vol Museumplein. Dat was helaas niet mogelijk.”

Als Geelen vooruit kijkt, hoor je een ambitieuze Ajacied: bij de beste twintig van Europa horen. “Zo eigenwijs zijn we. We denken met minder middelen meer te kunnen presteren. Dat doen we ten slotte al ons hele leven.”  

Internationaal meedoen begint volgens Geelen in Nederland. “Als eredivisie willen we de zesde competitie van Europa worden en daarvoor moeten we Portugal inhalen.”

Dat kan vooral door de taart groter te maken en niet alleen maar steeds meer te verdelen. “Hoe kunnen we uitnutten dat één of meerdere clubs structureel goed gaan presteren in Europa? Hoe kunnen we het bereik van onze competitie vergroten?”

Geelen geeft een Nederlands voorbeeld. “Laat sc Heerenveen gewoon zijn eigen televisierechten in Vietnam verkopen als die club een Vietnamese speler aantrekt. We houden elkaar gevangen in een systeem dat is gericht op verdelen en niet op vergroten.”

En als je je dan richt op een internationale markt, doe dat dan met genoeg power. Nu doet Eredivisie CV dat met een halve fte. Bij Ajax zijn twintig mensen bezig met de globale markt.

Kosten gaan voor de baat uit en bereik speelt daar een rol in. Geelen: “Kies een paar grote landen uit die voetbalgek zijn en zet daar vol in op bereik. Bijvoorbeeld Indonesië of India.”  

“Geef voor die landen desnoods de uitzendrechten voor de eredivisie gratis weg, als je maar de voorwaarde kunt creëren dat onze wedstrijden op een goed kanaal en op het juiste tijdstip uitgezonden gaan worden.”

Investeren dus in geld en in de juiste mensen, om zo een vliegwiel in gang te zetten voor sponsoring, merchandise, tv-gelden en stabiele groei. Niet zoals bij de Super League dus. “Wat een farce was dat laatst zeg, ongelooflijk. Niet alleen het idee, maar ook de manier waarop.”

Word vanaf €15,-* lid tot einde seizoen 2024/2025

Sluit je aan bij onze ruim 130.000 leden. Samen staan we achter Ajax. Omdat SV Ajax opkomt voor jouw belangen ben je nog meer met Ajax verbonden.

* Prijzen lidmaatschappen verschillen per leeftijdsgroep en aantal leden per gezin.

Extra voor leden

  • Voorrang bij kaartverkoop

  • Tijdens evenementen dichtbij spelers

  • Heel veel korting, acties en prijzen!

Lid worden >