Met meer dan 130.000 leden staan we achter Ajax!
SV Ajax

SV Ajax Ledenpanel: online kaartjes kopen bij Ajax krijgt krappe voldoende

De ene supporter vindt het soepel gaan, de ander vindt het kopen van een wedstrijdkaart frustrerend en irritant. Reden genoeg om ons SV Ajax Ledenpanel daar vragen over te stellen.

03 mei 2022 - 16:00
Ledenpanelbjma1200
Kaarten in de app? Hop, naar binnen! © Björn Martens

Kaarten voor Ajaxwedstrijden koop je als supporter al een tijdje online. In augustus 2020 introduceerde de club de Ajax-app, met mobiele tickets die bij de ingangen worden gescand. Het onderzoek de kaartverkoop werd gedaan door ons vaste bureau Ruigrok NetPanel en liep in december 2021.

Dat was een periode waarin de coronapandemie het wedstrijdbezoek soms beïnvloedde, supporters niet naar alle wedstrijden konden en dus niet voor alle duels kaarten kochten.
               
Toch waren er genoeg verkoopmomenten om antwoord te krijgen op onze belangrijkste onderzoeksvraag: hoe beleven leden de kaartverkoop van Ajax en hoe kan dat eventueel worden verbeterd? Verder is de vraag gesteld hoe onze achterban denkt over een eventueel lotingssysteem voor populaire duels, zoals die in de Champions League.

In totaal vulden 707 leden het online onderzoek volledig in. Van deze groep is 33 procent seizoenkaarthouder.

Aanbevolen
Dertig jaar SV Ajax: maak jouw eigen Ajax Life cover!

Ingelogd
De openingsvragen gingen over de gebruikersvriendelijkheid van het kaartverkoopsysteem. Logische eerste vraag: heb je dit seizoen ingelogd om kaartjes te kopen? Precies 79 procent heeft dat gedaan. Interessant is dan te weten waarom de rest (21 procent) dat niet deed. Zestig procent van deze groep gaf aan vanwege het coronavirus voorlopig niet naar het stadion te gaan.

Zo’n 25 procent van de panelleden die niet heeft ingelogd, gaf aan het gevoel te hebben geen kans te maken op kaarten. Dat is nog best veel, aangezien iedereen wel gelijke kans heeft een kaartje aan te schaffen. Overigens zijn er bijna altijd weinig kaarten beschikbaar en is de vraag hoog.

Dan de gebruikersvriendelijkheid van het systeem. Met een 6,2 scoort het systeem een voldoende, maar er is nog ruimte naar boven, om de woorden van coach Erik ten Hag te gebruiken. Supporters konden een reactie geven bij hun cijfer. Zo lezen we onder andere: “Makkelijk te bedienen, snel en efficiënt.” Een andere positieve reactie was: “Je kunt goed een plek kiezen, je ziet meteen de prijzen.”

Leden die vooral technische storingen ervaren, schreven: “Je kunt plekken aanklikken en dan zijn ze toch niet vrij.” Ook zien we opmerkingen over de drukte in de ticketshop. “De website kan drukke momenten niet aan. Zo denk je kaarten te hebben gereserveerd en ineens heb je ze niet meer.”

De topvijf problemen? Met stip op één: de website liep vast. Ook veel genoemd werd dat supporters geen plek konden kiezen of geen twee plekken naast elkaar. Veder geeft het panel aan dat er soms geen aankooprecht zichtbaar is en de betaling niet kon worden afgerond. Sommige leden klikten meerdere problemen aan in deze topvijf.

Opvallend is dat 69 procent van de supporters die problemen hadden met het kaartverkoopsysteem, géén contact zocht met bijvoorbeeld Ajax Fancare voor een oplossing. Van de overige 30 procent werd bij de helft het probleem na contact opgelost.

Aanbevolen
Dertig jaar SV Ajax: van Miss Ajax tot gieren in De Kleine Komedie

Kans op een kaartje
Seizoenkaarthouders zijn vaak positiever over de ticketshop dan niet-seizoenkaarthouders. Van de laatste groep is 33 procent positief tot zeer positief. Keerzijde: 28 procent is negatief tot zeer negatief. Reacties van beide groepen zijn van belang. De eerste groep geeft Ajax indirect een compliment, de tweede groep meldt zich indirect met een klacht. In managementjargon: iedere klacht is een kans.

Hier een voorbeeld, waarbij opvalt dat opmerkingen vaak gaan over de kans op een kaartje: “Er zijn weinig mogelijkheden om met meerderen een wedstrijd te bezoeken.” Verder lezen we: “Er gaan te weinig kaarten in de losse verkoop.”

De kaartverkoop begint vaak om tien uur ’s ochtends en daar is kritiek op: “Het mega-lange wachten als je om tien uur klaar zit. Ik kan maximaal een kwartiertje van werk missen, langer gaat echt niet lukken.”

Bij de vraag of leden denken dat ze een eerlijke kans op kaarten maken, zijn seizoenkaarthouders weer positiever. Dat is niet zo gek: bij Champions League-duels wordt hun plek gereserveerd én ze kunnen een kaart bijkopen, gelijk met de niet-seizoenkaarthouders. Die laatste leden vinden logischerwijs dat ze minder kans maken op kaarten.

Positief: een ruime meerderheid van de ondervraagde supporters vindt het duidelijk wanneer de kaartverkoop begint. Verder weten de meesten hoeveel kaarten je kunt kopen met één Ajaxaccount. Die communicatie hebben Ajax en SV Ajax samen behoorlijk op de rit, stellen we als voorzichtige conclusie.

Aanbevolen
Verrassing! SV Ajax sleutelhanger is naar je onderweg!

Lotingssysteem
Als laatste de volgende vraag: stel dat er in verband met de hoge vraag een andere manier van kaartverkoop wordt overwogen voor de Champions League, hoe sta jij tegenover een lotingssysteem, waardoor kaarten eerlijk over alle leden worden verloot?

Deze vraag werd alleen gesteld aan niet-seizoenkaarthouders, omdat seizoenkaarthouders hun eigen plek kunnen kopen. Het resultaat is niet eenduidig: de helft is positief, de andere helft weet het nog niet of is ronduit negatief.

De één stelt: “Als je met een lotingssysteem werkt, geeft mij dat het gevoel dat ik zelf helemaal geen invloed meer heb op het bezoeken van een wedstrijd van Ajax.” De ander stelt onomwonden: “Dan heeft iedereen gelijke kansen.”

Uiteraard beschikt Ajax over deze resultaten. We hebben met de club de antwoorden besproken. Ajax geeft aan hoe dan ook het kaartverkoopsysteem verder te willen optimaliseren, bijvoorbeeld met een efficiënt werkende wachtrij en duidelijke informatie rond het kaartverkooptraject. De antwoorden van onze leden in dit onderzoek helpen daarbij.

De club beraadt zich ook of een eventuele loting dé oplossing zou zijn voor de diverse problemen die supporters ervaren.

Word vanaf €7,50* lid tot einde seizoen 2023/2024

Sluit je aan bij onze ruim 130.000 leden. Samen staan we achter Ajax. Omdat SV Ajax opkomt voor jouw belangen ben je nog meer met Ajax verbonden.

* Prijzen lidmaatschappen verschillen per leeftijdsgroep en aantal leden per gezin.

Extra voor leden

  • Voorrang bij kaartverkoop

  • Tijdens evenementen dichtbij spelers

  • Heel veel korting, acties en prijzen!

Lid worden >