Met meer dan 130.000 leden staan we achter Ajax!
Nieuws

25 jaar SV Ajax: Dezelfde taal als de Ajaxfan

De Supportersvereniging Ajax bestaat dit seizoen 25 jaar. Een mooi moment op terug te blikken op onze eigen levensloop. Deze keer: de communicatiekanalen van SV Ajax door de jaren heen.

28 februari 2018 - 12:14
UsershyraDesktopajax_dataimages592e16277f296edf623e452cf92b5fb1_normal
De eerste krant (2000) © Ajax Life

SV Ajax brengt sinds 1994 Ajax Life uit, eerst als tijdschrift later als krant. Sinds de komst van het internet is de communicatie via het web flink toegenomen. Met Facebook, Snapchat, Instagram en sinds kort een eigen app groeit Ajax Life uit tot een multimediaal platform.

Ajax Life valt in januari 1994 voor het eerst op de mat van de leden van SV Ajax. Het tijdschrift telt 64 pagina’s en verschijnt in eerste instantie zes keer per jaar. Onder leiding van hoofdredacteur Nico Smith is zoeken naar de juiste vorm en houding ten opzichte van de club. “Als we kritisch moesten zijn, waren we dat op een gepaste manier. Het was een mooie tijd. Ajax was succesvol en speelde nog in De Meer,” zegt de oud-hoofdredacteur.

Smith kiest er in 2000 voor om het blad voortaan in tabloidvorm uit te brengen. Daarbij komt de krant in het vervolg twintig keer per jaar uit met als doel de band met de achterban te vergroten. De krant is daardoor meer up to date en de informatie over bijvoorbeeld de kaartverkoop is een stuk actueler.

Platform
SV Ajax lanceert in 2005 ook een website, die in eerste instantie als verlengstuk dient van de vereniging. Toenmalig hoofdredacteur Erol Erdogan en collega Ernst-Jan Wilhelmis besluiten daarom om een online platform te ontwikkelen, wat uiteindelijk in 2008 resulteert in ajaxlife.nl.

De site krijgt een andere lading: meer nieuws, meer foto’s en interviews met spelers. Kortom: een site die er niet alleen voor de leden is, maar voor alle Ajaxsupporters. “We hadden natuurlijk de krant al die één keer in de twee weken verscheen, maar we wilden naar een vorm waar we dagelijks Ajaxnieuws konden brengen. Daar leende de website zich uitstekend voor,” zegt Wilhelmis.

Naast de website is Ajax Life sindsdien inmiddels ook veelvuldig terug te vinden op social media; live gaan bij uitwedstrijden op Facebook, Twitterverslagen vanuit de Johan Cruijff Arena en Instagrammen op Open Dagen. Ajax Life doet er alles aan om gebruik te maken van de nieuwe communicatiemiddelen.

Op de verschillende kanalen spreekt Ajax Life dezelfde taal als de supporters en probeert de redactie via Twitter en Facebook vragen van zoveel mogelijk supporters te beantwoorden. Wilhelmis: “De tone of voice was voor ons al snel duidelijk. Het moet net zijn alsof je zelf in het stadion zit. Een tikkie cynisch, maar nooit ten koste van de club. Het mooiste compliment kregen we ooit van een hoofdredacteur van een krant, hij zei: ‘De tweets van Ajax Life zijn columns van 140 tekens.’”

Met meer dan honderdzestigduizend ‘vind-ik-leuks’ op Facebook en bijna honderdvijftigduizend volgers op zowel Instagram als Twitter kent Ajax Life een enorme online groei de afgelopen jaren.

Jouw Ajaxmoment
Zonder onze leden is onze vereniging niks waard. Wij willen heel graag dat jullie je mooiste momenten uit 25 jaar Ajax als supporter met ons delen. Dat mag in geschrift, met foto’s, video’s - de keuze is aan jullie. Met die Ajaxherinneringen gaan wij dan aan de slag, om iets moois te maken dat past bij dit mooie jubileumjaar. Bijdrages kunnen het hele seizoen naar redactie@svajax.nl.

Word vanaf €15,-* lid tot einde seizoen 2024/2025

Sluit je aan bij onze ruim 130.000 leden. Samen staan we achter Ajax. Omdat SV Ajax opkomt voor jouw belangen ben je nog meer met Ajax verbonden.

* Prijzen lidmaatschappen verschillen per leeftijdsgroep en aantal leden per gezin.

Extra voor leden

  • Voorrang bij kaartverkoop

  • Tijdens evenementen dichtbij spelers

  • Heel veel korting, acties en prijzen!

Lid worden >