Met meer dan 130.000 leden staan we achter Ajax!
Nieuws

SV Ajax Ledenpanel: ticketshop Ajax krijgt kleine voldoende

De laatste twee seizoenen maakte liefst 92 procent van onze leden gebruik van de ticketshop. Genoeg reden dus om ons ledenpanel te vragen hoe de digitale kaartverkoop van Ajax wordt ervaren.

12 december 2018 - 14:33
ledenpanel7TcketshopEdB
Eigen plaats kopen blijft een wens van de supporters. © De Brouwer

Noot: dit onderzoek is uitgevoerd voordat Ajax de ticketshop wijzigde, maar veel van wat hieronder wordt gezegd, is evengoed nog van belang. We ontvingen nog best wat klachten naar aanleiding van de kaartverkoop voor de tweede competitiehelft. Die opmerkingen en vragen over de ticketshop en de procedures verzamelen we en bespreken we in ons overleg met Ajax. 

Dan ons onderzoek onder onze leden. Bij supporters jonger dan 34 jaar tikt het gebruik van de online ticketshop zelfs bijna de 100 procent aan. Logisch, want voor onze leden is voorrang bij kaartverkoop een van de belangrijkste redenen om lid te zijn van SV Ajax. En die voorrang is natuurlijk extra aantrekkelijk bij de kaartverkoop voor Europese wedstrijden in de Johan Cruijff Arena.

Inloggen
Om kaarten te kunnen kopen, moet je eerst inloggen in Mijn Ajax. Registreren is vrij ingewikkeld en op dat vlak is winst te behalen. Van de respondenten ondervond 18 procent problemen. Het ging dan om wachtwoorden die niet werden herkend.

Gebruikersvriendelijkheid
Hoewel steeds meer mensen online zijn met hun smartphone, geeft een ruime meerderheid (88 procent) de voorkeur aan kaarten bestellen op de pc of laptop. Of de supporters dan makkelijk hun weg vinden, wilden we weten. De gebruikersvriendelijkheid van de ticketshop werd door onze leden beoordeeld met een 6,8. Seizoenkaarthouders waren iets minder positief, met en 6,6. Dat is voldoende, maar biedt eveneens ruimte voor verbetering.

Wat er dan beter moet bij het online kopen van kaartjes? Onze achterban noemt vooral dat het systeem bij drukte niet goed werkt. Denk dan aan wachtrijen bij een heel populaire thuis- of uitwedstrijd - en de dan geboden informatie. Ander heikel punt: het nog eens moeten invullen van de bekende barcode. Deze staat immers al in het account waar je bent ingelogd.

Duidelijk?
Toch, als het om de geboden informatie gaat, vindt 70 procent van de leden dat (heel) duidelijk. Slechts 8 procent zegt de info (heel) onduidelijk te vinden. Dezelfde percentages gaan toevallig op als het gaat om het beoordelen van Ajax Fancare, de afdeling waar je met problemen en vragen over de ticketshop terecht kunt.
De informatievoorziening is dus best goed te noemen, maar wat wordt er gemist? Iets scherper: waar ergeren supporters zich het meest aan?
De grootste ergernis is dat ze in de ticketshop niet goed kunnen zien hoeveel en óf er nog kaarten beschikbaar zijn in een bepaald vak.

Digitale kaartenmarkt
Het ontbreken van een digitale kaartenmarkt, waar seizoenkaarthouders hun plek kunnen aanbieden als ze een keertje zelf niet kunnen, kwam tijdens dit ledenpanel ook naar voren als verbeterpunt. Gelukkig was daarover op de laatste Aandeelhoudervergadering van Ajax goed nieuws van financieel directeur Jeroen Slop: “We beschikken over een ticketsysteem dat dit kan faciliteren en gaan het implementeren. Vooruit kijkend gaat dit in januari (2019, red) lukken.”

Seizoenkaarthouder en eigen plaats
Ook gevraagd in dit ledenpanel over de ticketshop: moet Ajax bij Europese thuiswedstrijden, zoals vroeger, de seizoenkaarthouders het eerste recht geven hun eigen plaats te kopen? De seizoenkaarthouders vinden ‘eerste recht’ op eigen plaats vrij massaal (79 procent) een goed idee, ondanks dat je dan vaak geen plek naast je eigen stoel kunt kopen - omdat daar al een andere seizoenkaarthouder zit.

Van onze leden vindt 55 procent dat vaste kaarthouders van Ajax best hun eigen plek mogen hebben. Ze zien dat deze Ajaxfans loyaal zijn tegenover de club en hun eigen stoeltje daarmee eigenlijk wel verdienen. Ander voordeel voor deze vaste groep wedstrijdbezoekers is dat ze met bekenden op de tribune zitten, bekenden van de competitiewedstrijden in de Johan Cruijff Arena.

Gaat (nog) niet gebeuren
Navraag bij de club leert ons dat de eigen plaats kopen niet gaat gebeuren. De uitleg is dat het mogelijk moet zijn met je buurman, kleinzoon of dochter (vul zelf maar in) naast elkaar te zitten. De vele ‘eentjes’ die verkocht worden bij eigen plaats, maken dat meerdere stoelen naast elkaar kopen moeilijker wordt. Ajax denkt bij verkoop zonder eigen plaats meer supporters te kunnen bedienen en te helpen.

Als SV Ajax blijven we ons hard maken voor het kunnen kopen van de eigen plaats. Zeker omdat certificaathouders in de nabije toekomst wél hun eigen plaatsen met voorrang kunnen kopen.

Uiteraard delen we de resultaten van dit onderzoek ook met Ajax, net als we jullie op gezette tijden informeren over de uitkomsten van ons SV Ajax Ledenpanel!

Word vanaf €15,-* lid tot einde seizoen 2024/2025

Sluit je aan bij onze ruim 130.000 leden. Samen staan we achter Ajax. Omdat SV Ajax opkomt voor jouw belangen ben je nog meer met Ajax verbonden.

* Prijzen lidmaatschappen verschillen per leeftijdsgroep en aantal leden per gezin.

Extra voor leden

  • Voorrang bij kaartverkoop

  • Tijdens evenementen dichtbij spelers

  • Heel veel korting, acties en prijzen!

Lid worden >