Met meer dan 130.000 leden staan we achter Ajax!
Blog

Amsterdamsche Fiets Club Ajax?

Je leest het goed. De fietsclub Ajax. Ons heilige shirt begint in ieder geval steeds meer op een wielershirt te lijken. Met de komst van GigaNet als rugsponsor is zo’n beetje elk stukje textiel verkocht. En daarmee ook de ziel van ons mooie wit-rood-wit.

07 juni 2022 - 09:45
Blogrugsponsor800
Ik hoop dat elke speler zijn shirtje net als Nico in z’n broek stopt. © De Brouwer

Voetbalsupporters uit heel de wereld roemen ons heilige klassieke shirt. Bij het zien van een wit tenue met rode baan in het midden, weet elke voetballiefhebber dat het om Ajax gaat.

Wat het shirt zo herkenbaar maakt, valt straks nauwelijks meer op. De schoonheid van voetbalshirts verdwijnt met de komst van in eerste instantie een sponsor op de borst, sinds een paar jaar op de mouw en vanaf komend seizoen ook op de rug.

Persoonlijk kan ik er maar niet aan wennen. Zijn wij als supporters dan de enige die dit zo zien? Of maak ik mij veel te druk? Ik vind het persoonlijk echt vreselijk. Afgelopen seizoen kocht ik voor het eerst in jaren weer een thuisshirt, vanwege het klassieke logo. En veel supporters met mij.

Ondanks de actie ‘Geef Ajax z’n gezicht terug’ stonden de Ajaxdirectie en de bestuursraad van de club vooralsnog niet open voor een gesprek over de definitieve terugkeer van het klassieke logo.

Maar het ging toch over het shirt? Dat klopt. Waar de bestuursraad volledig is gepasseerd door de Ajaxdirectie ten aanzien van de beslissing het oude logo een jaar lang op het thuistenue te dragen, daar doet diezelfde bestuursraad er niets aan ons mooie wit-rood-wit te beschermen.

Althans, die indruk wekken ze in ieder geval niet. Uiteindelijk moet de bestuursraad een aantal zaken ‘bewaken’, bijvoorbeeld dat Ajax altijd in Amsterdam moet blijven voetballen. Ook het bewaken van het shirt valt hieronder. Na eerder een mouwsponsor toe te staan, keurt men nu zelfs een rugsponsor goed. En dan hebben we het nog niet eens over de gouden accenten in het thuisshirt van komend seizoen.

Diezelfde bestuursraad liet leden van de vereniging AFC Ajax via een presentatie en rondetafelgesprekken weten zich vooral te richten op het zaterdagvoetbal en zich dus minder met Ajax 1 te bemoeien. Gezien het toestaan van een rugsponsor zijn ze daar voortvarend mee aan de slag gegaan.

Je kunt ‘aanhaken bij de Europese top’ blijven benoemen, maar toegeven dat die boot wellicht allang is gevaren, is ook krachtig.

Maar goed, een rugsponsor. Is dat nou echt nodig? Blijkbaar is alles te koop voor een paar extra euro’s, want we moeten aanhaken bij de top. “Je ziet bij alle topclubs een rugsponsor. Kijk maar naar FC Barcelona en in Manchester,” zo wordt supporters verteld. Laat elke club lekker in zijn eigen gracht springen. Wij zijn Ajax. Dan doen wij het toch op onze manier?

“Maar spelerssalarissen en transferkosten stijgen, dus er moet meer worden verdiend,” zo horen we nog een argument. Het zal allemaal wel, maar dit is zo’n beetje het laatste stukje huid dat kon worden verkocht, nietwaar?

Het Ajaxshirt verliest z’n herkenbaarheid. Zijn identiteit. Het begon al met de komst van de bekende drie Adidasstrepen, eerst enkel op het uitshirt. Het thuisshirt bleef ‘schoon’, tot er een Europees thuisshirt kwam. Sindsdien is het hek van de dam en ik vraag mij oprecht af hoe ver je moet gaan.

Je kunt ‘aanhaken bij de Europese top’ blijven benoemen, maar toegeven dat die boot wellicht allang is gevaren, is ook krachtig.

Eigenlijk is het gewoon hopen dat een sponsor zich meldt bij Ajax en tijdens de onderhandelingen aangeeft enkel op het uitshirt te willen staan. Een sponsor die tegen elke relatie kan zeggen: “Zie je dat Ajaxshirt zonder uitingen? Zoals het shirt van vroeger? Dat komt door ons. Wij betalen Ajax om ons niet op het thuisshirt te tonen.” Hoeveel aandacht zou dat genereren voor een sponsor?

IJdele hoop, maar wat zou dat prachtig zijn. Zolang een dergelijke rugsponsor zich niet weet te melden, hoop ik dat elke Ajaxspeler zijn shirtje á la Nico Tagliafico lekker in z’n broek stopt.

Met je rugsponsor!

Aanbevolen
Ajax speelt vanaf komend seizoen met GigaNet op de rug

Word vanaf €15,-* lid tot einde seizoen 2024/2025

Sluit je aan bij onze ruim 130.000 leden. Samen staan we achter Ajax. Omdat SV Ajax opkomt voor jouw belangen ben je nog meer met Ajax verbonden.

* Prijzen lidmaatschappen verschillen per leeftijdsgroep en aantal leden per gezin.

Extra voor leden

  • Voorrang bij kaartverkoop

  • Tijdens evenementen dichtbij spelers

  • Heel veel korting, acties en prijzen!

Lid worden >