Finale! In Stockholm eindigde een indrukwekkend Europees seizoen van Ajax. Voor ons als supportersvereniging stond deze voetbaljaargang vooral in het teken van een nieuwe samenwerking met de club.

Voorzitter Daniel Dekker verwoorde eind februari 2017 de nieuwe samenwerking met Ajax zo: “De club geeft het vertrouwen aan supporters om zélf invulling te geven aan de verbondenheid met Ajax. We doen dat al bijna 25 jaar voor Ajaxsupporters. Met deze nieuwe afspraken willen we, samen met de club, die verbondenheid waarmaken.”

Waar andere clubs met bijvoorbeeld loyaliteitskaarten en –programma’s supporters betrekt, zag Ajax in dat SV Ajax dat al tijden doet. Ook afgelopen seizoen hebben we zoveel mogelijk Ajaxfans de magie van Ajax meegegeven.

Primeur!
We hadden afgelopen seizoen een primeur! In samenwerking met The Aviation Company organiseerde de Supportersvereniging Ajax drie charterreizen naar Stockholm, naar de finale van de Europa League. De finale, de bestemming en de planning maakten dat we deze vliegtrip konden aanbieden aan onze leden – voor een zeer schappelijke prijs.

In het indrukwekkende en lange Europees seizoen reden we met bussen naar Kopenhagen, Gelsenkirchen, Lyon en Stockholm. In totaal hebben we internationaal ruim 500 supporters naar de betreffende speelplaatsen gebracht en weer veilig afgezet in Amsterdam.
Nationaal vervoerden we ongeveer 2600 fans, ook naar de uitduels in de beker tegen Kozakken Boys en Cambuur.

Samen in het belang van supporters
We bleven aandringen bij Ajax op betaalbare ticketprijzen, openbare trainingen, goede catering en andere supportersonderwerpen. Maar in het belang van Ajaxsupporters werken we veel samen met anderen. In maart 2017 organiseerde Supporterscollectief Nederland voor het eerst een supporterscongres. De supportersvereniging Ajax nam deel. Gespreksonderwerpen waren onder andere de competitieopzet, de ontvangst van uitsupporters en de daarbij behorende vervoersregelingen.

Verder waren we betrokken bij de rondetafelgesprekken over een een eventuele nieuwe competitieopzet. Uiteindelijk kozen de betaald voetbalorganisaties die te laten zoals hij is.

Belangen, maar ook magie
De magie van Ajax werd ook door onze jongste leden van dichtbij beleefd. De mascottes liepen weer met Ajacieden het veld op, er werd gescoord tijdens de shoot-outs in de rust, we hadden plekken voor ballenjongens, vlaggenwapperaars en bij een paar wedstrijden kregen Ajaciedjes een gratis kaartje.

Naar onze Dribbelaartjes stuurden we een knutselboek, de oudere groep kreeg een Ajax-zomerdoeboek. De Ajax Kids Club-app werd officieel gelanceerd. Daarin komt onze Lucky voor de kids tot leven (in combinatie met het Kids Club-blad Ajaciedjes) en kunnen games worden gespeeld.

Met Ajax bezig zijn namen we ook letterlijk. Liefst 1940 jonge actieve fans deden mee aan de Ajax Kids Tours, door het hele land en met een traditionele finale in Amsterdam, in de Johan Cruijff Arena.

Casper, onze vlogger voor de Ajax Kids Club, deed een seizoen lang verslag vanaf de tribunes van de Arena. En er waren andere talenten aan het werk; onze presentator Timon presenteerde het Ajax Kids Club-journaal alsof hij al jaren niets anders heeft gedaan.

Actief Ajax beleven
Volwassen Ajacieden konden afgelopen seizoen actief hun hersenen kraken tijdens de eerste editie van de Ajax Pub Quiz! Uiteindelijk bleek team Ogararu het beste de vragen en de biertjes te verwerken. De eerste pub-quiz In café de Ebeling aan de Amsterdamse Overtoom werd een toffe avond, een goed warming-up voor de finale van Ajax, een weekje later in Stockholm tegen Manchester United.

En zo proberen we het hele jaar rond Ajacieden dicht bij hun club te brengen. SV Ajax doet daar verslag van op onder meer ajaxlife.nl en ajaxkidsclub.nl, in de tweewekelijkse krant Ajax Life en op social media (@ajaxlife, facebook.com/ajaxlife en Instagram). Voor supporters en steeds meer door supporters.