Supporters laten zich horen en het is goed dan te luisteren. © Pro Shots

Nu ongeveer zes maanden mag ik directeur-bestuurder zijn van de supportersvereniging Ajax. Een half jaar waarin de club en daarmee de supporters - onder wie ik dus - in een achtbaan zaten.

Er is veel gebeurd en niet altijd in positieve zin. Het drama van Abdelhak moet natuurlijk als eerste worden genoemd. De Europese en bekeruitschakeling, de drie trainers die de club in het afgelopen jaar hebben gediend… Ook de karige uitleg over al deze ontwikkelingen vanuit de club zelf aan haar supporters baart mij zorgen. 

De club kent ook positieve ontwikkelingen: financieel is Ajax meer dan gezond en de selectie lijkt op tijd op orde voor komend seizoen. Denk aan de overwinningen op directe concurrenten voor de titel en die op de regerend landskampioen: prima! 

De laatste goede ontwikkeling: Ajax herpositioneert haar YouTube-kanaal, met als uitgangspunt ‘Word onderdeel van Ajax’. Mooier dan onderdeel worden van jouw club kan natuurlijk niet voor een supporter. Het ziet er dan ook geweldig uit, compliment! Goeie actie, want dat binden aan de club doen wij als Supportersvereniging Ajax ook al 25 jaar.
 
Het is natuurlijk niks nieuws, want ik hoor het Jan Driessen van onze gewaardeerde oud-hoofdsponsor AEGON nog zeggen: “Wij gaan iets nieuws doen, wij gaan weer luisteren naar de klant.” Voor een commercieel bedrijf als AEGON de basis om activiteiten te ontplooien. Ajax moet volgens mij ook altijd luisteren naar haar supporters en hun onderdeel laten zijn van de club.

Ajax moet volgens mij ook altijd luisteren naar haar supporters en hun onderdeel laten zijn van de club.

Wij als supportersvereniging proberen - met al onze beperkingen - sinds jaar en dag supporters uit het hele land met de Amsterdamse voetbalclub te verbinden. Elke dag zijn wij bezig hun passie voor Ajax sterker te maken. Ons doel is hun gevoel te bevestigen: ik ben Ajacied voor het leven. Want: eens Ajacied, altijd Ajacied! Daarom behartigen wij ook de belangen van Ajaxsupporters en proberen wij de stem te zijn namens hen. 

Nu deed FC Groningen-directeur Hans Nijland in Voetbal International een dringende oproep aan de KNVB de mening van supporters meer te laten meewegen bij het opstellen en uitvoeren van beleid. Een oproep die mij uit het hart is gegrepen. Daarom steunen wij als supportersvereniging Ajax het supporterscollectief Nederland als gesprekspartner voor de KNVB. Sterker, wij zijn zeer actief binnen dit collectief. 

De oproep van Nijland gaat natuurlijk ook op voor ons aller Ajax en andere Betaald Voetbal Organisaties. Stem je beleid af op je supporters én met je supporters, want voetbal speel je voor de mensen op de tribune en voor de beeldbuis. 

Onderdeel worden van de club begint voor fans met schitterend voetbal, meteen gevolgd door transparante communicatie. En dan niet alleen via een prachtig eigen YouTube-kanaal. Stel je dus open op, zoals ook in dezelfde editie van VI de Ajaxwatcher Freek Jansen vraagt. Zijn blog leidde tot een volgende positieve ontwikkeling: Marc Overmars stond gisteren tijdens het trainingskamp het aanwezige journaille en ons als supportersvereniging te woord.

Ik sluit mij dan ook volledig aan bij de woorden van Freek Jansen: “Het is te hopen dat de verrassende open benadering van Overmars in de nabije toekomst de norm en niet de uitzondering is. Voor de club, voor hem zelf, voor de media, maar bovenal voor de grote achterban die zo graag wil weten wat er bij hun club gaande is.”

Reacties