Afscheid Johan Cruijff Arena

Het seizoen 2015/2016 was voor Ajaxsupporters een heftige. Het overlijden van Johan Cruijff was een grote klap. Op een heel ander niveau was het mislopen van de kampioensschaal dat ook, uit bij De Graafschap. Supportersvereniging Ajax bleef doen waar ze voor staat: de brug vormen tussen Ajax en de achterban. Een overzicht.

Het vorige voetbaljaar maakte SV Ajax zich hard voor de supportersbelangen van Ajaxfans. Op 4 december 2015 probeerden wij ons gelijk te halen in een kort geding tegen de burgemeester van Utrecht.

Kort geding

Samengevat: de aanhang op de Bunnikside zong bij een vorige editie van FC Utrecht - Ajax antisemitische liedjes, kreeg straf maar mocht toch kaarten kopen voor andere vakken. De burgemeester stelde dat de veiligheid van alle supporters in het geding was met een gevuld uitvak en verbood de komst van Ajaxfans. Totaal onaanvaardbaar. Wij hebben er  - juridisch - alles aan gedaan deze kolderieke maatregel te voorkomen. De rechter besloot helaas anders. Check het dossier FC Utrecht dat we bijhielden.

Afscheid van Johan

Zondag 3 april 2016 was een zware dag voor Ajacieden en een zondag die je nooit meer vergeet. Ajax moest thuis tegen PEC Zwolle - maar dat was bijzaak. In een onvergetelijke mars trokken Ajaxsupporters van de Middenweg naar de Arena, via het geboortehuis van Johan Cruijff in Betondorp. De belangrijkste Ajacied uit de clubgeschiedenis werd in het stadion geëerd met een schitterende choreo. Dit indrukwekkende en respectvolle eerbetoon kwam van supportersgroeperingen en SV Ajax, in samenwerking met de club.

Collectief optrekken

Om belangen van Ajaxsupporters goed te behartigen bij instanties als de KNVB, moet je samen optrekken. SV Ajax doet dan ook vanaf vorig seizoen mee met het Supporterscollectief Nederland. Zo praten we op het juiste niveau mee over toegankelijk, gastvrij en veilig voetbal voor de fans. Over de nieuwe competitieopzet. Over alles wat voor Ajaxfans belangrijk kan zijn, met de macht van een collectief.

Voor alle leeftijden

SV Ajax was afgelopen seizoen weer actief voor fans van alle leeftijden. De Ajax Kids Club liet de droom van een aantal Ajaciedjes uitkomen: ze mochten met Ajax spelers meelopen als mascotte in de Arena. In het hele land waren er weer Kids Tours - met een knallende finale in april 2016 op sportpark De Toekomst.

We hebben vorig seizoen voor de jongste fans een speciaal aanbod op leeftijd voorbereid en gemaakt. Sjiek heet dat 'differentiatie'. Vanaf dit seizoen hebben Baby’s, Debutantjes, Dribbelaartjes en Ajaciedjes een eigen lidmaatschap. De recente groei van de Ajax Kids Club is een teken dat de ouders dit aanbod-op-maat waarderen.
De oude Lucky ging afgelopen jaar met pensioen en de nieuwe mascotte werd verwelkomd, rond ons feestje van 15 jaar Ajax Kids Club.
Check hier wat wij doen voor Ajaxkids.

Voor Ajax Jonge Schare (tot 18 jaar) was Viktor Fischer een fijne ambassadeur. Hij deed z’n best voor jonge Ajaxfans en beantwoordde zoveel mogelijk vragen. Voor de Ajacieden tussen 13 en 18 jaar hadden we ook iets nieuws: het FIFA 16-toernooi in de Amsterdam Arena. De teams van Jaïro Riedewald en Arek Milik waren de winnaars van het digitale voetbalspelletje. En de aanwezige leden hadden een prima tijd.

Meedoen

Alle leden konden traditioneel weer voetballen op de heilige grasmat in het stadion. Een geschikte datum vinden is de grootste klus en dit keer werd 5 mei 2016 een toffe en sportieve dag, met veel voetballende leden in de Arena.

Café Ajax Life was onder de bezielende leiding van Jack Spijkerman een prima avondje in de Arena. Twee supporterteams met de Ajacieden Joel Veltman, Jaïro Riedewald, Nemaja Gudelj en Davy Klaassen namen het in een Ajaxquiz tegen elkaar op. Fans maakten selfies, keken even in de Ajaxkleedkamer en stonden aan de rand van het veld.

Over Ajax voor Ajacieden

De krant Ajax Life viel bij de leden vanaf 13 jaar tweewekelijks op de mat. Met twee specials stonden we uitgebreid stil bij het heengaan van Johan Cruijff en 20 jaar Amsterdam Arena. De redactie ging met Piet Keizer kijken naar de A1 in de Youth League en voer met Ajaxheld Jari Litmanen mee op een boot in de Finse Golf. En er was nieuws: Frank de Boer vertelde aan een nieuwe stap toe te zijn in zijn trainersloopbaan en Peter Bosz meldde desgevraagd: “Ik ga mezelf niet in de etalage zetten, daar houd ik niet van.”

Het hele jaar door waren we online aanwezig op veel kanalen: ajaxlife.nl, Facebook, Twitter en Instagram. Dat laatste social account groeide tot een van onze grootste communicatiekanalen met supporters. Onder onze afgekorte naam ‘SV Ajax’ zijn we op Snapchat begonnen met verhalen rond wedstrijden van Ajax.

We leverden trouw aan het begin van iedere week digitale nieuwsbrieven af in de mailboxen van Ajax Kids Club-, Ajax Jonge Schare- en Ajax Life-leden. Alles met de bedoeling de juiste info, service en content te bieden aan Ajaxsupporters en onze leden.

Service

Service voor onze leden, daar werkten we ook achter de schermen hard aan. Zo ontving elk lid een nieuwe clubpas en namen we het ledenbeheer in eigen hand, om zo onze service - waar nodig - geautomatiseerd te laten verlopen. Grip op onze data, kort gezegd, en dat ten dienste van service en informatie voor Ajaxsupporters en onze leden.

Samenwerking

Vanaf eind mei 2016 is de supportersvereniging intensief in overleg met de club Ajax, om te kijken naar nieuwe vormen van samenwerking. Voor Ajax is dat van belang, voor SV Ajax ook. Onze leden staan daarbij in het middelpunt. Hoe kunnen wij als vereniging supporters het beste lidmaatschap bieden? Welke rol en taken horen daarbij? Dat moet voor 2017 duidelijk zijn.

SV Ajax was en blijft na het seizoen 2015/2016 met 95.803 leden de grootste supportersvereniging. Dat past ook bij de beste club van Nederland. Toch was afgelopen seizoen een trendbreuk zichtbaar; het aantal leden liep met 1,9 procent terug. De grootste daling was in de volwassen groep Ajax Life, met 4,8 procent.

Eens Ajacied, altijd Ajacied

Het is en blijft onze taak te zorgen dat Ajacieden in het land zich verbonden blijven voelen aan Ajax en oprecht zeggen: eens Ajacied, altijd Ajacied.

Het bestuur, de ledenraad en alle medewerkers werken er komende jaren hard aan om - symbolisch - een solide brug te blijven vormen tussen AFC Ajax en de supporters.